TUI enquête 2: Waaraan besteed je je vakantiebudget ter plaatse?
Vakantietijd, even relaxen en genieten van de zomer. Maar bij TUI zitten we niet stil! De grootste reisorganisatie van het land legde aan duizend Belgen enkele vragen en stellingen voor over vakantie in de breedste zin van het woord. In de antwoorden zitten er telkens opmerkelijke verschillen: tussen man en vrouw, tussen Vlamingen en Franstaligen, tussen jong en minder jong of tegenstellingen per provincie.
Vijf weken lang belichten we elke week een ander thema, geven we de verschillende opinies weer en vragen we aan TUI medewerkers of de vaak uitgesproken meningen kloppen met de verhalen die zij horen van de reiziger.
Vorige week was het onderwerp: Wie van beide partners heeft de zomervakantie geregeld?
Thema van vandaag:
Waaraan besteed je je vakantiebudget ter plaatse?
- Laat je je geld makkelijker rollen op vakantie?
- Een best hoog aantal respondenten (twee op drie) geeft aan dat ze op vakantie losser met hun centen omspringen. Beleving staat tijdens die korte vakantieperiode centraal en dat mag iets kosten.
- De provincie Luxemburg spant de kroon en daarna zijn de Antwerpenaren en de Brusselaars de grootste ‘big spenders’. In Oost-Vlaanderen is maar 63% die mening toegedaan en in Waals-Brabant en Henegouwen zijn ze het zuinigst op vakantie.
- Merkwaardig: de leeftijdscategorie 18-29 scoort met 83% veruit het hoogst, en de 60-plussers met 60% het laagst.
- Waaraan geef je het meest uit op vakantie?
- Het hoogste aantal respondenten, 38%, vinkt spontaan excursies aan, 43% bij de vrouwen en 33% bij de mannen. Jonge mensen (18 tot 29) willen duidelijk nog veel zien, want bij hen scoort ‘uitstappen’ met 55% zelfs extreem hoog.
- 36% spendeert het meest aan drankjes en uit eten gaan. Vooral mannelijke vijftigers (43%) zijn de grootste lekkerbekken of ze kunnen het zich misschien makkelijker veroorloven.
- Voor 17% is shoppen op reis hun ‘guilty pleasure’ en dit geldt voor zowel de dames als de heren. De jacht op een leuke souvenir als herinnering aan de vakantie heeft dus zeker nog niet afgedaan!
- Mannen klikken ook een huurauto aan en vrouwen laten zich al eens verwennen in de wellness. En, lieve Belgen als we zijn: we voorzien zelfs een budget voor fooien.
- Als je controle wil houden over je budget, zou je dan eerder opteren voor een all-in vakantie of kiezen voor bvb. een camping en je uitgaven ter plaatse strikt monitoren?
- All-inclusive is echt wel de succesformule van de 21e eeuw: 95% kiest volmondig voor een vakantie waar je ter plaatse geen extra uitgaven meer moet voorzien.
- Een goedkope vakantie waar je ter plaatse niet teveel zal uitgeven, zoals op een camping, krijgt maar weinig sympathisanten (5%). In regio Brussel wil er zelfs niemand kamperen.
We gingen met al deze resultaten natuurlijk ook polsen bij enkele TUI collega’s die dagelijks in contact staan met de reiziger.
Voor de reisagenten in de TUI shops is het de dagelijkse taak om een aanbod te vinden dat aan alle wensen van de reiziger beantwoordt en ook nog past binnen zijn budget.
Carine, Manager TUI Shop Antwerpen, zegt hierover: het is voor een goed advies zeer belangrijk om de budgettaire mogelijkheden van de reiziger te kennen. Bij (jonge) gezinnen lopen de maandelijkse kosten vaak nog zeer hoog op, waardoor zij hun vakantiebudget toch wel begrenzen. Hen raad ik bijna altijd een all-inclusive vakantie aan. Je hebt intussen de keuze uit zoveel bestemmingen en zoveel types hotels dat ik voor iedereen wel een hotel vind dat past binnen hun profiel. Het probleem is echter vaak dat ze te lang hebben gewacht, waardoor de populairste familiehotels intussen volgeboekt zijn. Ik herhaal het steeds weer: kom ons de volgende keer opzoeken in december-januari, wanneer er nog veel meer aanbod is en je met de vroegboekvoordelen veel geld kan besparen.
Maar niet iedereen komt hier binnen met de vraag om zo goedkoop mogelijk naar de zon te vliegen, integendeel! Zeker mensen die uit de vaste kosten zijn - hypotheek afbetaald en kinderen het huis uit - hebben een andere kijk op quality time. Ze zijn kritischer, stellen andere eisen maar ze hebben daar dan ook een mooie reissom voor over. Een hoogstaande beleving, zeker culinair, staat bij hen centraal. De inflatie speelt voor deze vakantiegangers veel minder een rol en ze zullen er zeker niet minder vaak door reizen. Toegegeven, zij kunnen vaak makkelijker in het laagseizoen reizen, wanneer het overal rustig is en zelfs de tophotels best haalbare prijzen hanteren.”
Conclusie: voor ieder budget is er wel een passende reis te vinden. En vakantie mag in de meeste gevallen wel wat meer kosten, want de modale Belg kiest vooral voor kwaliteit. Te weinig mensen gebruiken echter nog de keuzemogelijkheden en de voordelen die je geniet bij een reservering tussen november en februari.
Reactie van Jolanda, Team Manager Destination Services op Kreta: “Ik begrijp de cijfers over de vakantiebeleving ter plaatse volkomen. Excursies worden op een prachtige bestemming als Kreta dan ook door bijna iedereen geboekt. Je kunt hier immers zoveel interessante plaatsen bezoeken of hippe uitstappen beleven. Het voor- en najaar, wanneer de temperaturen gematigder zijn, zijn de belangrijkste periodes voor culturele uitstappen. Nu, in de zomer, verwelkomen we hier vooral gezinnen en jongeren (Chersonissos.. jawel!). En ook zij verblijven niet de hele tijd in het hotel. Een boottocht naar een ander eiland of een spannende jeepsafari in de natuur zijn nu de echte toppers.
En dan… de hoge score voor uit eten gaan verwondert me ook totaal niet. Wie in all-inclusive logeert, gaat minder vaak buitenshuis eten maar voor veel anderen is de Griekse keuken een absolute must! De ene wil dineren in één van de tientallen chique restaurants aan een jachthaven terwijl de ander een authentieke en rustig gelegen Griekse taverne verkiest. Tja, smaken verschillen, maar een maximale beleving halen uit de altijd veel te korte vakantie is bij iedereen de topprioriteit. En ja, op de terugweg naar de luchthaven hoor ik mensen wel eens zeggen dat ze weer eens boven hun budget zijn gegaan, maar niemand heeft er blijkbaar spijt van, haha. En zo hoort vakantie te zijn, toch?”
Tip voor de reiziger: kijk thuis al eens op de TUI-app of op de website van www.tuimusement.com/nl, waar je alle excursies terugvindt. Zo kan je op voorhand je selectie maken en heb je meteen een goed beeld van wat het je zal kosten. Je kunt je uitstap natuurlijk ook altijd reserveren via de TUI hostess in je hotel.
Volledig onderzoek & methodologie: https://www.tui.be/nl/smile/blog/vakantiepeiling/