TUI blaast 50 kaarsjes uit

TUI, DE INTERNATIONALE TOERISMEGROEP, IS 50

Tourismebedrijf TUI, Touristik Union International, bestaat deze maand 50 jaar. De grootste speler in de toerismemarkt werd in 1968 in Duitsland opgericht. In België is TUI actief sinds 1996, maar het reismerk werd pas in 2016 geïntroduceerd. Vandaag overkoepelt TUI Group touroperators in heel Europa, vijf vliegmaatschappijen, eigen cruiseschepen en hotels en verzorgt het vakanties voor jaarlijks 20 miljoen reizigers.

 

De wortels van TUI dateren al van meer dan een halve eeuw geleden. TUI startte als een rederij en werd op 1 december 1968 omgevormd tot touroperator – in een toen een veelbelovende maar nog vrij onontgonnen economische sector - na de fusie van vier Duitse medium touroperators. Dit haalde destijds niet eens het nieuws. Niemand verwachtte dat het bedrijf in 2002 de internationale marktleider zou worden.

 

TUI heeft vanaf het begin altijd standaarden gezet. Het was de eerste reisorganisatie die een annulatieverzekering aanbood of 24 uur per dag via een noodnummer bereikbaar was. Andere initiatieven waren onder anderen de geld-terug garantie en vroegboekkortingen.

In 1996 maakte TUI zijn intrede in België. Het werd een actieve aandeelhouder in het familiebedrijf Jetair. In een globaliserende wereld en voor toerisme, de internationale sector bij uitstek, was dit een logische evolutie. Vandaag plukt de Belgische reiziger volop de vruchten van deze wereldpositie. Het kan rekenen op een sterke garantie tegen insolvabiliteit, de ruimste service en het grootste aanbod.

 

In zowat alle andere Europese landen volgden gelijkaardige operaties. TUI hanteert voor elk land de visie “Think global, act local”. Het respecteert de eigenheid van elk land en stimuleert elk management om in zijn beslissingen te denken vanuit de noden en smaak van de eigen klanten. 

Vandaag reizen elk jaar 20 miljoen mensen met TUI. Ze vliegen met één van de zes luchtvaartmaatschappijen van de groep, goed voor 150 vliegtuigen. Of ze maken gebruik van de 16 eigen cruiseschepen of logeren in één van 380 eigen hotels. Het gaat meestal om concepthotels met een doorgedreven filosofie die helemaal in het teken staat van specifieke doelgroepen (adults only, families met kinderen, sportvakanties, …). TUI beschikt intussen over een netwerk van 1.600 reisbureaus in heel Europa en is genoteerd op de beurzen van Frankfurt en Londen.

 

Ook op vlak van duurzaamheid speelt TUI een leidende rol. Het wil de CO2-uitstoot van eigen operaties tussen 2014 en 2020 met 10% verminderen. De talrijke initiatieven rond eerlijke handel en ecologie die ook in België worden uitgerold, maken TUI tot een zeer gewaardeerd bedrijf qua normen en waarden. Een voorbeeld is de TUI Care Foundation, een fonds dat financiële steun biedt aan initiatieven voor het behoud van het milieu en de verbetering van de leefomstandigheden van de lokale bevolking op de bestemmingen. 

Investeringen in moderne IT, zoals wereldwijde klantensystemen en blockchain, leiden de weg naar de toekomst. Daarin wil TUI evolueren tot een digitale platformonderneming. Maar de waarden blijven dezelfde: TUI staat voor service, kwaliteit en veiligheid.

Gepubliceerd op 7 december 2018