Ongeziene rush op vakanties naar Turkije en Tunesië
Na het versoepeld reisadvies 1 op 3 boekingen naar deze bestemmingen
Tunesië staat bij de laatste boekingen opnieuw op de derde plaats als favoriete reisbestemming van de Belg. Opvallend want deze bestemming is pas sinds twee weken opnieuw opgenomen in het aanbod. Dat gebeurde na de versoepeling van het reisadvies door Buitenlandse Zaken. Opvallend is dat de Belg tegelijk het vertrouwen heeft herwonnen in reizen naar Turkije. Dat blijkt uit een analyse van de boekingscijfers van de grootste Belgische toerismegroep TUI.
De toeristische sector investeert momenteel zwaar door vakanties in Tunesië en Turkije aan heel aantrekkelijke tarieven aan te bieden. Maar er is duidelijk ook in de hoofden van de Belg een switch gebeurd.
De reisadviezen van Buitenlandse Zaken zijn niet alleen voor touroperators een belangrijk criterium voor de organisatie van reizen. De versoepeling voor reizen naar Tunesië heeft de terughoudendheid bij de consument ten aanzien van moslimlanden voor een groot deel weggenomen. Het enthousiasme voor de Tunesische kusten herleeft momenteel dankzij een zeer interessante prijs-kwaliteitverhouding. Het gemiddelde reisbudget voor Tunesië ligt vandaag trouwens 30% lager dan in 2015 voor dezelfde reis.
Touroperator TUI merkt dat daardoor ook Turkije een aanzuigeffect genereert. 1 op 3 gezinnen die vandaag een vakantie boeken, vertrekken straks naar één van deze twee landen.
Voor Turkije ligt het prijsniveau vandaag gemiddeld 24% lager dan in 2015.
De hoteliers in Tunesië en Turkije willen met zeer grote kortingen ‘ambassadeurs’ aantrekken, vakantiegangers die voor een prikje ondervinden dat je er een perfecte vakantie beleeft en dit bij thuiskomst breed zullen uitdragen. Onder de noemer ‘geen betere bron dan wie het zelf heeft ondervonden’ spenderen de hotels hun budget momenteel aan kortingen in plaats van reclamecampagnes.