De belg versus duurzaam toerisme
Belgische vakantiegangers in top 3 Europees onderzoek rond duurzaam toerisme
Bijna 10 procent van de Belgische vakantiegangers houdt voor zijn vakantie rekening met duurzaam reizen. Alleen de Fransen en de Duitsers zijn hiervoor nog gevoeliger. Dat blijkt uit een Europees onderzoek van de TUI Group, waarvan ook TUI Belgium deel uitmaakt.
Liefst twee derde van de vakantiegangers is bereid rekening te houden met het milieu. Maar het gebrek aan informatie en de kostprijs zijn vaak nog hinderpalen om dat tijdens het reizen toe te passen.
TUI ondervroeg in verschillende Europese landen 3.000 mensen, die de afgelopen 2 jaar op reis gingen (ook met andere touroperators) over duurzaam reizen. Onder de Europese vakantiegangers boekten vooral de Franse en Duitse toeristen een milieuvriendelijk hotel, met respectievelijk 18 en 17 procent. Met 9% komt België op de derde plaats.
55 procent van de respondenten vindt dat ze te weinig informatie en aanbod is voor duurzame vakanties. Maar ook de prijs speelt een rol: hoe hoger de kosten van duurzame vakantie, hoe minder toeristen bereid zijn om ze te boeken.
Toch bevestigt het onderzoek dat duurzaamheid al zijn weg heeft gevonden in de hoofden van de vakantiegangers. 84 procent van de respondenten vindt het belangrijk dat elk individu bijdraagt aan het verminderen van de CO2-voetafdruk van zijn reis. 68 procent geeft de bereidheid aan om in hun dagelijks leven een stap achteruit te zetten qua lifestyle met het oog op een beter milieu.
Twee derde van de respondenten is van mening dat de verantwoordelijkheid voor duurzaam reizen in de eerste plaats bij de reisorganisaties ligt en niet bij zichzelf. Als belangrijkste elementen worden aangegeven: het aanbieden van verse, lokale of regionale voedingsproducten op de bestemming en het vermijden van afval.
In 2015 lanceerde TUI Group haar duurzaamheidsstrategie "Better Holidays, Better World 2015-2020". Eén van de doelstellingen is om tien miljoen groener en eerlijker vakantiedagen per jaar te leveren. TUI wil tevens enkel met de meest koolstof-efficiënte luchtvaartmaatschappijen samenwerken en beoogt een vermindering van de koolstofintensiteit van haar bedrijfsvoering met 10% in 2020. Daarnaast zal het jaarlijkse volume van de investeringen in liefdadigheidsprojecten tegen 2020 worden verhoogd tot € 10.000.000 per jaar met de steun van TUI Care Foundation.
Meer info op www.tuicarefoundation.com/nl.